Błahe z pozoru elementy wizerunku zewnętrznego, takie jak dopasowany garnitur czy odpowiednio dobrany krawat, decydują o wrażeniu, które na Twój temat wyrabia sobie Twój klient, podwładny lub przełożony. Od tego, jak wyglądasz może zależeć dalszy rozwój kariery. Nieodpowiednio dobrany strój odbierany jest jako brak profesjonalizmu. Jak więc ubierać się do pracy, aby nie popełnić faux pas? W tym artykule przybliżam wytyczne BUSINESS FORMAL, czyli stylu, który obowiązuje podczas oficjalnych spotkań z klientem, konferencji i targów branżowych.
Zacznij od podstaw i wybierz odpowiednią koszulę. Może być klasyczna, biała, ale na co dzień dopuszczalny jest także również błękit, blady róż, ecru, granat. Koszule w odważniejszych barwach i wzorach zachowaj na spotkania po pracy. Zwróć uwagę na jakość. Gramatura powinna być wyższa niż 120 gramów/metr. Lepiej mieć kilka koszul z bawełny bardzo dobrej jakości, niż kilkanaście ze sztucznych tkanin. Kołnierzyk powinien być dobrany do owalu twarzy – do wyboru: klasyczny, włoski lub pół-włoski. Koszula nie może być zbyt wąska. Guziki powinny swobodnie się zapinać i nie rozchylać w czasie ruchu. Kupując koszulę, sprawdź czy rękawy mają odpowiednią długość – po rozpięciu mankietów i opuszczeniu rąk ku dołowi, powinny kończyć się za pierwszą kostką kciuka. Jeśli chodzi o długość całkowitą koszuli, powinna kończyć się tuż za pośladkami.
Kolejny krok, to wybór odpowiedniego garnituru. Uniwersalny będzie granat lub ciemna szarość. Najlepszy będzie jednolity, gładki garnitur z wełny z dodatkiem lycry. Marynarka i spodnie powinny idealnie pasować do sylwetki. Uszycie garnituru na miarę daje gwarancję, że będzie on leżał, tak jak powinien. A nie ma nic gorszego, niż widok mężczyzny w za długich lub za krótkich spodniach. Nogawki muszą delikatnie opierać się o buty, bez żadnych załamań.
Diabeł tkwi w szczegółach. 🙂 Zadbaj o detale, takie jak, skarpety, krawat czy poszetka (powinna wystawać około 1,5 cm z kieszonki). Do garnituru najlepsza będzie klasyczna, skórzana aktówka, dopasowana kolorem do butów.
Źle dobrane rozmiary ubrań szkodzą Twojemu wizerunkowi. Wystrzegaj się:
•za luźnego kołnierzyka koszuli, który odstaje od szyi
•zbyt długich rękawów koszuli
•zbyt luźnej lub za ciasnej koszuli
•zbyt długich nogawek, marszczących się nad butami
Dodatkowo, pamiętaj:
• Nigdy nie wkładaj koszuli z krótkim rękawem pod garnitur.
• Buty i skarpety muszą pasować do całości – nie wkładaj jasnych skarpet i obuwia do ciemnego garnituru.
• Marynarkę możesz rozpiąć, gdy siadasz.
• Obrączka, zegarek i spinki to jedyna dopuszczalna biżuteria.
• Nie umieszczaj w kieszeni zewnętrznej marynarki długopisu, pióra czy okularów.
• Nie upychaj portfela, kluczy czy telefonu w kieszeniach spodni.
• Krawat powinien sięgać do klamry paska u spodni.
• Kiedy siadasz w garniturze, Twoje skarpety powinny być wystarczająco długie, aby pokryć całe Twoje łydki, nawet kiedy spodnie się podciągną.
• Nawet, jeśli w biurze, w którym pracujesz, w piątki można ubierać się niezobowiązująco, wystrzegaj się koszulek z napisami i spodni typu bojówki.
Myślę, że nie muszę przekonywać Cię, do tego jak wielką rolę odgrywa w karierze profesjonalny wizerunek. Męski dress code to sztywno określone zasady, ale potraktuj to jako zaletę. Raz zbudowana garderoba biznesowa będzie służyła Ci przez długi czas. Jeśli potrzebujesz wsparcia, kliknij tutaj. 🙂 A już niebawem tajniki BUSINESS CASUAL! :), czyli bardziej swobodnego stylu, ale zawsze z dozą elegancji i umiaru.