Barbara Kohlbrenner
Barbara Kohlbrenner – doradca wizerunkowy, coach, stylistka – pomaga budować wizerunek spójny z osobowością i stylem życia.   Oferuje sesje coachingowe oraz metamorfozę, zakupy, przegląd szafy. Wejdź i zbuduj ze mną swój styl! | barbarakohlbrenner.pl

Praca zdalna – jak ją zorganizować i jak usprawnić budując dobre nawyki

Narzekaliśmy, że nie mamy na nic czasu, że jesteśmy przepracowani. Teraz wielu z nas tęskni za pracą, za normalnością, za „codziennym zabieganiem”. Tęsknimy za spotkaniami, beztroskim piciem wina z przyjaciółmi. Za czasem dla siebie u fryzjera, u kosmetyczki, za aromatycznym cappuccino w ulubionej kafejce, za wyjściem do kina, za przyziemnymi i oczywistymi aktywnościami, które nam odebrano.

A co teraz?

Teraz utknęliśmy przymusowo w domach. Oglądamy seriale, nadrabiamy zaległości książkowe, pracujemy zdalnie albo spędzamy czas na przeglądaniu social mediów i dzieleniu się śmiesznymi memami i filmikami. Już nie musimy się martwić w co się ubrać do pracy. Nie mamy tych dylematów i nie mówimy „ nie mam co na siebie włożyć”, gdy nagle wypadnie odświętna kolacja, służbowa impreza, konferencja  czy wyjazd.

Jak efektywnie pracować zdalnie? Budowanie codziennych nawyków

Odpadło nam trochę codziennych dylematów. Ich miejsce zajęły inne, o wiele trudniejsze.

Ale bardzo Was proszę, dbajcie o siebie spędzając ten czas w domu z bliskimi. Dbajcie dla siebie, dla swojej psychiki i dla nich. W końcu spędzacie mnóstwo czasu z najbliższymi osobami. A dla nich warto się postarać.

Ubiór a zaangażowanie w pracę zdalną

Wygodne ubranie może być ładne i stylowe. Badania Northwestern University wykazały, że  ubiór w miejscu pracy znacząco wpływa na wydajność  i zaangażowanie w pracy. Pracujesz zdalnie w domu, w dodatku nie jesteś przyzwyczajona/y do takiej formy pracy. Do tego dochodzą dzieci i mnóstwo codziennych obowiązków.

Jak zatem rozgraniczyć czas praca-rodzina-dom. Jak  skupić Ci się na pracy? Moim zdaniem pomocne jest budowanie drobnych rytuałów.

Chodzi mi o to abyś nie zorientował/a się w południe, że wciąż jesteś w piżamie lub szlafroku odpisując na pilne maile. I piszę to z własnego doświadczenia, bo zdarzały mi się takie sytuacje, gdy z pracy w korporacji przeszłam na swój własny biznes. Wówczas wszystkie sprawy stały się jeszcze bardziej pilne i jednocześnie ważne.

Teraz już wiem jak znaczące jest budowanie codziennych nawyków. Zwłaszcza porannych, bo to, jak zaczynasz dzień „ustawia” Ci energię i nastawienie na resztę dnia.

Paradoksalnie właśnie teraz, gdy nie musimy się spieszyć, pilnowanie nawyków jest tak istotne. Mam wrażenie, że im więcej mamy czasu, tym bardziej ten czas upływa bezproduktywnie. Dzień za dniem mija, narasta nasze znużenie i frustracja, że jest nijako, że zaniedbaliśmy siebie, że jednak znów nie poćwiczyliśmy, nie przeczytaliśmy ciekawej książki, nie popracowaliśmy tyle ile planowaliśmy, bo naszą uwagę przykuło tyle ciekawych rzeczy, wiadomości ze świata.

Jak pracować zdalnie i wydajnie budując codzienne nawyki i rytuały? Porady organizacyjne

Po przeczytaniu książki „Atomowe nawyki” Jamesa Clear, którą bardzo polecam, po raz pierwszy spisałam swoje nawyki. Zarówno te dobre, które chcę pielęgnować, jak i złe, których wciąż trudno mi się pozbyć. Dopisałam też nowe, które chcę wprowadzić.

Tworzenie listy naprawdę pomaga trzymać właściwy kurs.

Jeśli pracujesz w domu drobne rytuały pomogą Ci w skupieniu i efektywnym wykorzystaniu czasu pracy. Więc jak usprawnić pracę zdalną?

  1. Zadbaj o otoczenie. Zorganizuj wygodną, czystą i jasną przestrzeń do pracy. Oby nie było to łóżko.
  2. Koniecznie zaraz po wstaniu, pościel łóżko. To jest niby drobna czynność, ale nie raz natknęłam się na to w książkach rozwoju osobistego. Wiele znanych osób zaliczało to do swoich nawyków. ( Teraz pamiętam jak moja mama w dzieciństwie, ciągle mi na to zwracała uwagę, a potem ja tym samym uprzykrzałam życie moim dzieciom. 😊)
  3. Zacznij dzień od 1-2 szklanek ciepłej wody.
  4. Zjedz wartościowe śniadanie.
  5. Ubierz schludny strój- ładny dres, legginsy, bawełnianą sukienkę lub jeasny i bluzę. Oby to nie był szlafrok, piżama, czy strój, w którym sprzątasz mieszkanie.
  6. Weź kilka głębokich oddechów 4-7-8-4. Najpierw głęboki wdech -policz do 4, wstrzymaj oddech -policz do 7, długi powolny wydech-policz do 8 i powtórz tę sekwencję 4 razy. Pomoże Ci to wyciszyć i oczyścić umysł.
  7. Spróbuj medytować przez kilka minut. Zacznij od 2-5 minut. Możesz skorzystać z dowolnej aplikacji lub muzyki.
  8. Jeśli masz warunki, poćwicz, wyjdź z psem na spacer na min. 20 minut rano. Mogą to być elementy jogi, pilatesu, fitnessu, cokolwiek, co rozrusza Twoje ciało.
  9. Zrób lub przejrzyj listę rzeczy do zrobienia: ważnych, pilnych i tych mniej istotnych.
  10. Zacznij pracę od wykonania najważniejszego zadania.
  11. Potem wykonaj te pilne. Jeśli starczy Ci czasu przejdź do tych mniej ważnych.
  12. Wyłącz wszelkie rozpraszacze i powiadomienia.
  13. Jeśli pracujesz nad konkretnym zadaniem, nie odpisuj w międzyczasie na maile i nie odbieraj telefonów. To pozwali Ci wykonać zadanie w krótszym czasie.
  14. Nie zawsze da się to wszystko wdrożyć, ale przynajmniej próbuj. Określ sobie i innym zasady.

Pogratuluj sobie, że dobrze wywiązałaś/eś się ze swojego zadania. Zastanów się z czego jesteś  dziś najbardziej dumna/y.

Może to być bardzo drobna rzecz, np. że pomimo tego, że uważałeś/aś się za bałaganiarza, po raz pierwszy pościeliłeś/aś łóżko zaraz po wstaniu. Dostrzegaj te drobne rzeczy. One tworzą dzień.

Dobrego dnia!

ARCHIWUM